ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W PIECKACH
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Statut

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Statut GOPS Piecki

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2015-04-09 10:24:30 przez Sebastian Celiński

Akapit nr - brak tytułu

UCHWAŁA Nr  L/221/14
RADY GMINY PIECKI
z dnia 24 czerwca 2014 r.
 
w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach.
 
                        Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) Rada Gminy Piecki uchwala, co następuje:
 
            § 1. Uchwala się Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
 
            § 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Piecki.
 
            § 3. Traci moc uchwała Nr LIV/238/10 Rady Gminy Piecki z dnia 30 września 2010 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach oraz uchwała Nr XXXV/150/13 Rady Gminy Piecki z dnia 13 maja
                   2013 r. w sprawie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach.
 
            § 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
 

Akapit nr - brak tytułu

Załącznik
 do uchwały Nr L/221/14
Rady Gminy Piecki
z dnia 24 czerwca 2014 r.
 
 
Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pieckach
 
Rozdział 1
 
Postanowienie ogólne
 
§ 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pieckach zwany dalej „Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Gminy Piecki utworzoną do realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
 
§ 2. Ośrodek działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594. ze zm.),
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U z 2013 r. poz. 182 ze zm.),
3) innych przepisów prawa dotyczących Ośrodka i gminnych jednostek organizacyjnych,
4) niniejszego Statutu.
 
§ 3. 1. Ośrodek jest niezależną jednostką organizacyjną Gminy Piecki finansowaną ze środków własnych Gminy oraz ze środków administracji rządowej na zadania zlecone.
 
2. Ośrodek realizuje zadania własne Gminy w zakresie pomocy społecznej kierując się ustaleniami Wójta Gminy Piecki.
 
3. Ośrodek wykonuje zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej kierując się ustaleniami Wojewody Warmińsko-Mazuskiego.
 
4. Ośrodek koordynuje realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grupy szczególnego ryzyka.
 
5. Ośrodek realizuje także inne zadania nałożone przez Wójta Gminy Piecki.
 
§ 4. Siedzibą Ośrodka jest miejscowość Piecki.
 
§ 5. 1. Kontrolę nad działalnością Ośrodka oraz nad realizacją zadań własnych Gminy z zakresu pomocy społecznej i innych zadań własnych sprawuje Wójt Gminy Piecki.
 
2. Nadzór nad bieżącą działalnością Ośrodka oraz bieżącą realizacją zadań własnych Gminy z zakresu pomocy społecznej i innych zadań własnych sprawuje Wójt Gminy Piecki.
 
§ 6. W sprawach zleconych Gminie w zakresie administracji rządowej nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wojewoda Warmińsko-Mazurski.
 
Rozdział 2
 
Zakres działania Ośrodka
 
§ 7. Zadania Ośrodka:
 
1. Ośrodek realizuje zadania własne Gminy, własne o charakterze obowiązkowym i zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, określone odpowiednio w ustawie o pomocy społecznej, ustawie o wpieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
 
2. Do zadań własnych o charakterze obowiązkowym Gminy realizowanych przez Ośrodek należą:
 
1) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej,
2) sporządzanie oceny w zakresie pomocy społecznej,
3) udzielanie schronienia, zapewnianie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
6) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia  losowego,
7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
8) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
9) opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale ciężko chorym członkiem rodziny,
10) praca socjalna,
11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych,  
13) dożywianie dzieci,
14) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
15) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca Gminy w tym domu,
16) pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
17) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu Wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników,
19) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
20) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
 
3. Do zadań własnych Gminy realizowanych przez Ośrodek należą:
 
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomoc w naturze,
3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu lokalnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,
4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb Gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
5) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach,
6) zawieranie kontraktów socjalnych,
7) wspieranie zatrudnienia socjalnego skierowanego do osób z terenu Gminy poprzez dofinansowanie Klubu  Integracji Społecznej,
8) obsługa organizacyjno-techniczna zespołu interdyscyplinarnego,
9) praca z rodzinami przezwyciężającymi trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
 
4. Do zadań zleconych Gminy realizowanych przez Ośrodek należą:
 
1) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
2) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
3) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznych, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej,
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
6) wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki, przyznane przez sąd,
7) realizacja zadań z zakresu wspierania rodziny oraz systemu pieczy zastępczej,
8) realizacja zadań w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.
 
5. Ośrodek realizuje zadania własne o charakterze obowiązkowym, zadania własne gminy oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminę.
 
§ 8. Ośrodek realizuje inne zadania niż wymienione w § 7 Statutu, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, wynikające z:
 
1) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1456 ze zm.)
a) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie świadczeń rodzinnych oraz wypłata tych świadczeń;
 
2) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2012 r. poz. 1228 ze zm.):
a) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia uprawnień do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wypłata tych świadczeń,
b) podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych,
c) przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych i odbieranie oświadczeń majątkowych;
 
3) ustawy z dnia 21 czerwca z 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U z 2013 r. poz. 966 ze zm.):
a) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie przyznawania dodatków mieszkaniowych oraz wypłata tych dodatków;
 
4) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356 ze zm.):
a) opracowywanie, realizacja i obsługa finansowa gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
b) obsługa organizacyjna gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
 
5) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180 poz. 1493 ze zm.):
a) tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
b) prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocy w rodzinie,
c) opracowywanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
d) zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia,
e) zapewnienie funkcjonowania zespołów interdyscyplinarnych;
 
6) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231 poz. 1375 ze zm.):
a) organizowanie oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
b) prowadzenie postępowania w przedmiocie przyjęcia do szpitala psychiatrycznego lub domu pomocy społecznej osób objętych oparciem społecznym;
 
7) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U z 2011 r. Nr 43 poz. 225 ze zm.):
a) kierowanie do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centrum integracji społecznej,
b) organizowanie robót publicznych,
c) prowadzenie klubu integracji społecznej;
 
8) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2010 r. Nr 257 poz. 1725 ze zm.):
a) organizowanie prac społecznie użytecznych na terenie Gminy,
b) ustalenie i wypłata świadczeń z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych;
 
9) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 149 poz. 887, ze zm.);
 
10) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 210 poz. 2135, ze zm.).
 
§ 9. Ośrodek może realizować także inne zadania, niewymienione w Statucie, powierzone przez Wójta Gminy Piecki.
 
§ 10. Ośrodek może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.
 
§ 11. Ośrodek współpracuje, na zasadzie partnerstwa z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim i innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, instytucjami oraz osobami fizycznymi i prawymi w celu realizacji zadań.
 
Rozdział 3
 
Gospodarka finansowa Ośrodka
 
§ 12. Ośrodek prowadzi działalność finansową w oparciu o przepisy:
1) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),
2) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 90 ze zm.),
3) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 192 ze zm.),
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
5) porozumień w sprawie realizacji zadań zleconych w zakresie pomocy społecznej oraz innych zadań z zakresu administracji rządowej zawartych pomiędzy Gminą Piecki a Wojewodą Warmińsko-Mazurskim i Marszałkiem Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
 
§ 13. Ośrodek jest jednostką budżetową.
 
§ 14. Ośrodek może pozyskiwać dodatkowe środki na działalność w sprawach z zakresu pomocy i integracji społecznej z funduszy zewnętrznych, w tym funduszy Unii Europejskiej.
 
§ 15. Działalność Ośrodka finansowana jest ze środków budżetu Gminy na podstawie planu rzeczowo-finansowego uchwalonego przez Radę Gminy Piecki oraz ze środków przekazanych przez Wojewodę na realizację zadań zleconych.
 
§ 16. Ośrodek posiada własny rachunek bankowy.
 
 
Rozdział 4
 
Organizacja i zarządzenie Ośrodkiem
 
§ 17. 1. Gminnym  Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Pieckach kieruje kierownik.
 
2. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do kierownika Ośrodka wykonuje Wójt Gminy PieckI, który jako bezpośredni zwierzchnik służbowy ustala zakres czynności i odpowiedzialności kierownika Ośrodka.
 
3. Kierownik Ośrodka w szczególności:
1) reprezentuje Ośrodek na zewnątrz,
2) organizuje prace Ośrodka i pełni bezpośredni nadzór nad czynnościami pracowników tak, aby wszystkie jego zadania były skutecznie i efektywnie realizowane,
3) podejmuje decyzje w sprawach kadrowych,
4) tworzy komórkę organizacyjną do realizacji świadczeń rodzinnych. Realizacja świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego w Ośrodku nie może powodować nieprawidłowości w wykonywaniu zadań pomocy społecznej, a także nie może naruszać norm zatrudnienia pracowników socjalnych określonych w przepisach o pomocy społecznej,
5) wydaje zarządzenia, regulaminy i instrukcje dla realizacji zadań statutowych oraz organizacji Ośrodka,
6) wykonuje kompetencje przypisane kierownikowi Ośrodka w ustawie o pomocy społecznej i innych ustawach,
7) składa Radzie Gminy Piecki coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia problemy w zakresie pomocy społecznej.
 
4. W czasie nieobecności kierownika Ośrodka jego obowiązki przejmuje osoba przez niego wyznaczona oraz upoważniona.
 
§ 18. 1. Wójt Gminy Piecki udziela kierownikowi Ośrodka upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej oraz z zakresu innych zadań wykonywanych przez Ośrodek należących do właściwości Gminy.
 
2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 może być także udzielone innej osobie na wniosek kierownika Ośrodka.
 
§ 19. 1. W skład Ośrodka wchodzą następujące stanowiska pracy:
1) kierownik Ośrodka,
2) główny księgowy,
3) stanowisko ds. księgowości i płac,
4) zespół pracowników socjalnych,
5) asystent rodziny ds. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
6) zespół opiekunek środowiskowych,
7) stanowisko pracy ds. dodatków mieszkaniowych i do obsługi gminnego programu profilaktyki uzależnień,
8) stanowisko pracy ds. świadczeń rodzinnych,
9) stanowisko pracy ds. świadczeń z funduszu alimentacyjnego i postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
10) koordynator projektów i współpracy ze społecznością lokalną (w tym placówki wsparcia dziennego i klubu integracji społecznej),
11) stanowisko ds. sprawozdawczości /informatyk,
12) stanowisko pracy ds. realizacji świadczeń i spraw administracyjno-organizacyjnych,
13) radca prawny,
14) pracownik obsługi (osoba sprzątająca).
 
2. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań w Ośrodku mogą być tworzone inne stanowiska w miarę występujących potrzeb.
 
§ 20. Stanowiskami kierowniczymi w Ośrodku są kierownik i główny księgowy.
 
§ 21. 1. Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka określa ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223 poz. 1458 ze zm.), a w sprawach nieunormowanych tą ustawą – Kodeks pracy.
 
2. Pracownicy Ośrodka wykonują zadania określone w indywidualnych zakresach czynności, obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności ustalanych przez kierownika Ośrodka.
 
§ 22. 1. Ośrodek prowadzi Klub Integracji Społecznej.
 
2. Organizację i zadania Klubu Integracji Społecznej określa kierownik Ośrodka w regulaminie.
 
§ 23. Szczegółowe zasady dotyczące porządku wewnętrznego i organizacji wewnętrznej Ośrodka oraz prawa i obowiązki związane z procesem pracy pracowników Ośrodka określają regulaminy ustalane przez kierownika Ośrodka.
 
Rozdział 5
 
Postanowienia końcowe
 
§ 24. W sprawach nieuregulowanych treścią niniejszego Statutu mają zastosowane przepisy wymienione w § 2 Statutu.
 
§ 25. 1. Zmiany Statutu następują w trybie określonym dla jego nadania.
 
2. Niniejszy Statut wchodzi w życie w terminie określonym w uchwale Rady Gminy Piecki o nadaniu Statutu.
 

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony